вторник, 27 януари 2009 г.

Идеалист 3



През октомври миналата година пуснах ентусиазиран пост на тема бъдещото списание, наречено "Идеалист". Имаше идеята то да са превърне в първата напълно независима медия в България, да прилича малко на Тайм, на Гардиан и т.н. хубави чужбински списания. После обаче идеята се разпадна и написах разочарован пост на тема колко гадно, свършили им парите на хората и няма да излиза. Днес (тъй като съм в сесия и имам само два дена до изпита) нямаше какво да правя и цъкнах да видя дали има все пак нещо ново в блога на списанието. И попаднах на някакви многострадални панаири, в които журналистите пишат против издателя, коментиращите ругаят на воля, издателят ту се оправдава, ту напада, ту се прави на готин и демонстрира спокойствие и демократичност. И цялата тази работа е - за пари.

Смешничко! Уж идеализъм, а само за пари се говори. Като искам да подчертая, че по мое мнение и двете страни звучат еднакво нелепо.

По отношение на Гамизов другите коментиращи са се справили достатъчно добре с критиката. Даже леко попрекалили. Така че аз ще се въздържа да коментирам детско поведение тип: Защото всички ме мразяят... на сериозен възрастен мъж.

Ама и журналистите и те са ми смешни. Според мен първоначално блогът стартира добре, но после стана досадничък и доста лайфстайл. Това хич не се връзваше с идеята на екипа да прави независима журналистика, разследвания. Представях си предизвикване на скандал след скандал в държавата. Ама не от тези жълтите на 24 часа и бТВ, а качествени, аргументирани, с доказателства и мнения на всички заинтересовани страни. Там четях за разни изложби, разни тъпи български филми, гледах някакви снимки - неща, дето мога да намеря и в Капитал Лайт, и във всеки хубав сайт за фотография. Нищо уникално и различно. Явно нямаше кой да ги стегне тия хора, защото съм чела и доста хубави неща на някои от тях.

Сега че не е хубаво да не се плащат парите - не е. Не е морално, не е и законно. Но в повечето подобни случаи хората са отишли да работят на определеното място с ясна цел: пари. Докато в Идеалист идеята беше да се прави нещо, защото го смяташ за правилно, идва ти отвътре и досега не си имал възможност да го направиш. Или аз не съм доловила промените в смисъла на думата "идеализъм"? За съжаление етичният кодекс е изтрит, но от кешовете на Гугъл намирам следния цитат:

"Познати пък ни поздравяваха по улиците с думите: „В „Идеалист“ ли си? Уауу! Та там стартовата заплата e 4000 лв!“. Мммм, не точно. Но явно за някои хора е супер трудно да приемат идeята, че тук се идва заради кауза, не заради чували с пари." Явно не само на тях им е трудно... А и сигурните източници твърдят, че добре - 4000 не е било, но е надвишавало обикновените журналистически заплатици и то с доста. Което е една добра причина да си напуснеш на сляпо предишното работно място. Ааах... и идеализЪмът, разбира се - насмалко да забравя.

Другото е за широко коментираната известност на журналистите. Айде да си го кажем честно. Първо, че не всички са толкова популярни. Второ повечето известни имена са от Капитал. А него кой го чете - аз, ти и още няколко човека, формиращи не повече от 2-3% от населението на България. Може да са елитарни, но не са популярни, напълно обективно казано. Защото и аз не смятам, че Валерия Велева и Бареков трябва да бъдат лицето на бг журналистиката, но са. И това е факт.

Ясно е, че парите са важни. Ясно е, че и идеалистите имат нужда от тях. Но защо те трябва да се превръщат в основна тема върху сайта на медия, която е натрапвала независимостта си именно от тях. В такива случаи или се разбираш насаме с човека, който те ощетява, или се свързваш с компетентните за това органи.

За мен тази ситуация води към два извода: В България финансово независима медия скоро няма да има. Защото за нея трябват все пак пари, а те не падат от небето. И второ - когато човекът с парите няма право на кадрови подбор, стават недоразумения. И то големи и смешни. Така че вторият извод: В България медия, независима от шефа си, скоро също няма да има.

Мен не ме боли особено от тези изводи. И съм далеч от мисълта, че проблемът е само на местно ниво. Ама е хубаво да се имат предвид при следващи подобни проекти.

1 коментар:

Konstantin каза...

Добре де, аз не съм запознат с механизмите на ръководене на дадена медия, но ми се струва абсурдно да наемеш 40 човека и 3 месеца по-късно да кажеш, че те не вършат нищо сериозно. Като стартираш даден проект, не е ли редно да имаш ясна визия какво ще се прави през следващите месеци, която се обсъжда детайлно при наемането на всеки един човек? Още повече, че тук говорим за журналисти с професионална биография, за които може да се провери какво са работили. И ако екипът не произвежда очаквания продукт, може би вината е в ръководителите на този екип, а не във всеки един от 40-те журналисти. Отстрани погледнато изглежда много грозно да уволниш след три месеца хора, които са напуснали работата си, за да се хвърлят в нещо ново, защото се оказва, че си ги наел за работа, която те не са знаели, че ще трябва да вършат. Дори и грешката да е в тях, очаква се по-силният да прояви някакво благородство.

Може би наистина не беше редно журналистите да се оплакват в блога, че не им е платено. Но може би пък това е тяхно задължение. Когато един човек с претенции да реформира обществото не изпълнява задълженията си по договор, е редно същото това общество да бъде информирано. Така че не съм толкова убеден, че става дума само за пари. Още повече, че заплащането не е просто материално осигуряване, а уважение към труда на един човек.

А реакциите на Гамизов са наистина трагикомични. Де да знам защо и аз изписах толкова много да го коментирам. Може би защото съм твърде разочарован от човек, на когото възлагах някакви надежди...